stail





Monday, December 12, 2011

Masak itu seronok

Sesiapa yang biasa tengok channel Asian Food Channel |AFC| mesti familiar dengan nama-nama chef Anna Olsen, Adrian Richardson, Laura Calder, Nigella Lawson, Emmanuel Stroobant etc. Masing-masing ada program TV sendiri. Mereka ini superb! bertaraf five Stars. Bukan sesuatu yang mudah nak berada pada tahap mereka sekarang. Semuanya bermula dari bawah. Melalui saat-saat sukar satu persatu . Akhirnya berjaya, bukan sekadar nama di cipta tapi menjadi kaya-raya. Dunia kulinari ni, betul-betul boleh buat duit. Apa-apa pun,kalau ada usaha dan minat,semua menjadi!

Laura Calder : Hebat dengan masakan Perancis

Emmanuel Stroobant : Suka masak frog's boxer, eeeuuuuww !


Semalam, tengok Masterchef Malaysia. Program macam ni bagus dan membina. Boleh melihat sendiri kepakaran orang Malaysia dalam bidang kulinari. Banyak perkara positif dapat belajar. Bukan hanya masakan yang bersih,cantik,sedap malah strategi menepati masa dan kerjasama tu cukup cantik di tunjukkan di sini.

Tersentuh hati melihat sikap seorang peserta di dalam program ini. Walaupun masih muda dan kehidupannya yang perlukan pembelaan tetapi dia seorang yang mengagumkan saya. Tidak mempunyai pendidikan yang tinggi tetapi akhlaknya setaraf orang yang berpelajaran tinggi. Tidak nampak dia putus asa walau pun melalui proses penyingkiran sebanyak 9 kali. Nama si ibulah yang memberi semangat dan di sebut-sebut sehinggalah saat penyingkaran. Pada langkah-langkah terakhir,dia sempat meminta maaf pada semua . Kata-katanya indah tersusun ,cukup menyentuh jiwa. Kalau ada yang menangis,itu tidak keterlaluan. Keakraban di antara mereka kuat seperti sebuah keluarga walaupun sedar mereka bersaing antara satu sama lain. Inilah namanya persaingan sihat dan ada sesuatu yang boleh di contohi.

Teringin juga nak belajar masak secara professional. Nak belajar masak masakan jepun & perancis. Tapi , memandangkan masih banyak perkara perlu di beri keutamaan, terpaksa menangguhkan hasrat tersebut. Memasak itu pastinya sesuatu yang seronok. Lebih-lebih lagi masakan kita di puji dan orang suka. Penat pun terasa hilang ;)

No comments:

Post a Comment

You might also like this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...