stail





Wednesday, January 19, 2011

Jangan merungut,boleh tak??

Grrrrr GERAMnya aku! Macam gampang! Kenapa tiba-tiba line tak ada ni?? kenapa minah tu asyik pinjam barang-barang aku je??kenapa bodoh sangat dia ni benda senang macam tu pun tak reti-reti???kenapa hari-hari makan lauk yang sama je?? kenapa, kenapa dan kenapa !!! Itulah contoh-contoh situasi yang berbaur rungutan. Macam-macam jadi,tak puas hati itu,tak puas hati ini, haihhh memang berserabut lah. Bila otak berserabut, hah mula lah nak merungut itu ini. Dan mula lah nak menyumpah seranah kat orang,maki hamun tak tentu pasal. Janji hati puas! ye tak?? Kadang-kadang bila kita berhadapan dengan orang yang agak temper ni,kenalah pandai 'main angin' dia. Kalau tak, mahunya berhari-hari kita berada dalam ketakutan. Ye lah, kalau dah hari-hari dia maki hamun tak sudah-sudah,sepah-sepahkan barang,menangis meraung mengalahkan orang mati laki, tak ke kita yang tengok ni jadi takut,silap hari bulan diri sendiri juga kena tempiasnya, jadi stress,serabut bagai!


Itu kalau terjadi pada orang lain,macam mana kalau terjadi pada diri sendiri? apa nak buat? Jadi macam kat atas tu juga ke? Jangan ok!! Pertama sekali,jangan ikut sangat rasa marah tu. Bukan boleh selesai pun masalah. Makin merumitkan keadaan adalah. Sedar tak sedar kita seperti marah dengan apa yang DIA berikan. Bagi mereka di luar sana tolonglah berfikir secara positif. Cuba bagi 10 sebab kenapa anda selalu merungut. Bila dah 3 sebab, lepas tu dah tak ada sebab munasabah lain lagi dah. So,memang tak ada rasionalnya kalau merungut memanjang Percayalah.

Aku sendiri pun merungut juga bukan tak pernah merungut. Aku tak suka merungut depan orang. Bagi aku, orang yang terlalu banyak merungut ni memperlihatkan dirinya yang tidak pernah cukup dengan apa yang ada. Merungut itu menghampiri api kemarahan. Kalau tak meninggalkannya cepat-cepat,buruk akibatnya. Aku tak suka merungut. Sebabnya aku tahu,apa yang aku ada itu sudah mencukupi. Walaupun benda tu tak seberapa dan hanyalah benda kecil bagi pandangan mata orang lain tetapi aku tak pernah meminta-minta untuk mendapat yang lebih hebat kerana aku gembira menerimanya dan itulah rezeki yang Allah berikan pada aku. Aku sangat bersyukur.

Sedarlah , kita hidup ini semata-mata kerana DIA ,patutkah kita marah atas dugaan yang DIA berikan sedangkan dugaan, ujian yang diberikan cuma bertujuan untuk menjadikan diri kita insan yang lebih tabah , lebih mengingati DIA. Disebalik kesusahan pasti ada kesenangan lapangkan dada berdoalah yakinlah ALLAH bersama kita.

No comments:

Post a Comment

You might also like this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...