stail





Friday, January 21, 2011

Tak boleh takbir raya kalau tidak hari raya???

Menjelangnya hari raya,tak lengkap jika tiada alunan takbir raya. Kadang-kala bulan puasa pun dah ada yang memasangnya. Semasa pernah tinggal di hostel dulu,kebiasaannya lagu-lagu rayalah yang selalu aku mainkan. Padahal masa tu,baru je masuk 2 minggu berpuasa. Bayangkan, sebab terlalu excited nak raya, gegak gempita bilik aku dengan lagu raya ! Mulalah merapu-rapu buat ucapan-ucapan raya,konon duk oversea! hahaha memang over... Plus, kat dalam bilik , aku letak lampu kelip-kelip warna-warni, hahhhh dah memang betul-betul suasana raya. Tinggal nak kena ada kuih raya je, memang kemaruk abes!

Eh eh sorry,tersasar topik, nak cerita pasal takbir raya tp ter 'intro lebih pasal benda lain,huhuhu. Ok, we back on track, mungkin kebanyakkan dari kita berpendapat, kalau pasang takbir raya bukan pada masanya adalah menjadi tidak baik kerana membuatkan ahli-ahli kubur menangis kesedihan. Betul ke macam tu??? Sebenarnya TIDAK. Tolong fahamkan betul-betul. HANYA 3 perkara yang boleh berhubungan atau sampai kepada orang-orang yang telah mati, iaitu doa anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah serta amal jariah. Jadi dimana rasionalnya, takbir raya boleh didengari oleh ahli-ahli kubur??? Ia tiada kaitan dengan penyu menangis atau mayat menangis. Alam kubur itu adalah alam mereka yang tersendiri. Jika manusia yang hidup menangis dan mayat menangis itu merujuk kepada 2 dimensi yang berlainan. Ia tiada kaitan dengan takbir raya.

Tak boleh takbir raya kalau tidak hari raya??? BOLEH. Kita boleh bertakbir bila-bila masa je, malah dalam ceramah-ceramah yang panas sempena pilihanraya pun riuh orang bertakbir. Tapi kenapa, bila dengar alunan takbir raya,ramai yang rasa sedih dan sayu??? Sebelum tu, tolong betulkan perasaan dan pemahaman anda. Sejarah takbir adalah sempena menyambut kejayaan memengal kepala Abu Jahal. Di situlah bermulanya asal usul takbir dan sebuah kisah perjuangan yang hebat dan bukan sekadar takbir tetapi juga ibadat puasa. Jadi, jangan disalah ertikan takbir ini kerana kita kena bertakbir dengan penuh semangat takbir, tahmid dan khusyuk.

" Al-Alaq" Bacalah. Moga apa yang aku sampaikan ini dapat memperjelaskan sedikit sebanyak tentang mitos takbir. Orang yang berilmu,pembacaannya luas. Jadi,rebutlah peluang menyebarkan ilmu-ilmu yang berguna kerana ilmu yang bermanfaat menjadi aset akhirat yang hakiki...

Wallahualam.


Angkasawan negara :" Pernah mendengar suara takbir di ruang angkasa "
SUBHANALLAH

No comments:

Post a Comment

You might also like this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...